Wat is jenaplan?

Op onze jenaplanschool laten wij ons inspireren en baseren we ons handelen op de basisprincipes, de jenaplanessenties en de kernkwaliteiten zoals die beschreven zijn in het jenaplanconcept. 

Maar wat is dat nu eigenlijk Jenaplan? 

Jenaplan is traditioneel vernieuwingsonderwijs, waarin de ontwikkeling van het kind centraal staat. Er wordt gewerkt met stamgroepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep zitten. Jenaplanscholen zien ouders als partners in de opvoeding en in de schoolse ontwikkeling.  

 

In 1924 ontwikkelde de Duitse pedagoog Peter Petersen uit Jena een nieuwe vorm van onderwijs: jenaplan. Jenaplan was vernieuwend omdat de belevingswereld van het kind centraal staat. En ook omdat kinderen van verschillende leeftijden in één groep zitten. Eind jaren vijftig introduceerde Suus Freudenthal-Lutter dit vernieuwende onderwijs in Nederland. 

Het traditioneel vernieuwingsonderwijs is de verzamelnaam voor vernieuwend onderwijs dat aan het begin van de 20ste eeuw ontstond. Scholen die uit deze visies zijn voortgekomen zijn de montessori-, dalton-, vrije-, jenaplan- en freinetscholen. Al deze concepten namen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en richtten zich op de ontwikkelingsmogelijkheden van het individuele kind. 

 

In het jenaplanonderwijs staat het kind centraal. Ieder kind is uniek in zijn ontwikkeling, talenten en leerstijl. En omdat ieder kind uniek is, gaat het er bij jenaplan om dat kinderen leren van die verschillen en dat zij die respecteren.  

Het jenaplanonderwijs is gericht op de opvoeding van kinderen in de brede zin. Zo besteedt een jenaplanschool niet alleen aandacht aan schoolse kennis en vaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen. Maar de school besteedt ook aandacht aan gesprek, spel en viering. Op die manier krijgen kinderen op een jenaplanschool de ruimte om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. 

Jenaplanschool de Duizendpoot

De wereld om ons heen verandert voortdurend. Het onderwijs op de Duizendpoot sluit aan bij die veranderingen en bereidt kinderen zo goed mogelijk voor op hun toekomst. Zij moeten straks een weg vinden in de veelheid van mogelijkheden, keuzes maken, zichzelf ontplooien en een eigen, passende plek verwerven binnen de maatschappij. 
Ons onderwijsconcept heeft alle elementen in zich om de eigenheid van ieder kind centraal te stellen. De stamgroepleiders begeleiden en stimuleren de kinderen bij hun eigen leerproces en ontwikkeling. We geven het onderwijs aan de kinderen op onze school vorm rondom de begrippen: relatie, verbinding, betrokkenheid, welbevinden, betekenisvol, verwondering, talenten, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, verantwoordelijkheid en samenwerking in een leerrijke omgeving.