Basisprincipes
Over de mens
1. Elk mens is uniek.
2. Elk mens mag zijn persoonlijkheid ontdekken, ontwikkelen en vormen.
3. Elk mens wordt erkend, gezien en benaderd als volledig persoon.
4. Elk mens is een sociaal wezen en ontwikkelt zich in relatie tot anderen, de natuur en cultuur.
5. Elk mens is een cultuurdrager en cultuurvernieuwer.
Over de samenleving
6. Mensen werken aan een samenleving die de unieke waarde van de ander respecteert.
7. Mensen werken aan een vreedzame, rechtvaardige samenleving.
8. Mensen werken op basis van gelijkwaardigheid aan omgaan met verschillen, veranderingen en conflicten.
9. Mensen gaan duurzaam om met de aarde, het milieu, de natuur en cultuur.
Over de school
10. De school werkt vanuit een pedagogische grondhouding.
11. De school leert je samenleven.
12. Samen spreken, spelen, werken en vieren vormen de basisactiviteiten van het onderwijs.
13. De onderwijsinhoud sluit aan bij de belevingswereld van het kind en de maatschappelijke context.
14. In de school leert het kind initiatief en verantwoordelijkheid te nemen.
15. Het leren en ontwikkelen vindt plaats door gestuurd en zelfstandig leren en werken.
16. Wereldoriëntatie is het hart van het onderwijs.
17. Kinderen maken deel uit van heterogene stamgroepen, waar ze zowel in heterogene (tafel)groepen en individueel werken en leren.
18. In de school kijken we samen met het kind naar de ontwikkeling van het kind ten opzichte van zichzelf, in het perspectief van te behalen doelen.
19. De school is een relatief autonome gemeenschap van kinderen, hun ouders, het team en andere betrokkenen.
20. In de school leert en werkt het team als een stamgroep.