Onze missie en visie

Op onze jenaplanschool laten wij ons inspireren en baseren we ons handelen op de basisprincipes, de jenaplanessenties en de kernkwaliteiten zoals die beschreven zijn in het jenaplanconcept. 
 

Leren ontstaat in relatie, in verbinding en vanuit verwondering. Onze school is een leef-werkgemeenschap waar je leert samenleven. Ouders voeden samen met de school de kinderen op tot mensen die van betekenis zijn voor zichzelf, voor anderen en voor een duurzame wereld. 

Onze visie: 

Het jenaplanconcept is een sociaalpedagogisch en didactisch concept waarbij het welzijn van het kind centraal staat. Dit als voorwaarde om zo optimaal mogelijk te kunnen leren en gebruik te maken van ieders unieke talenten.     

Jenaplan is een onderwijsconcept waarin relaties centraal staan. 

Als kind leer je in het Jenaplanonderwijs omgaan met jezelf, de ander en de wereld. 

1.Je leert jezelf, je manier van leren en je kwaliteiten kennen. We begeleiden kinderen om hun unieke kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen. We maken kinderen (mede)verantwoordelijk voor hun eigen leren. Kinderen laten dit zien in presentaties, eigen doelen en portfolio. Vanuit deze zelfbewuste houding leer je vaardigheden als plannen, creëren en presenteren.  
 
2. Je leert omgaan met anderen. Je leert je eigen rol in de stamgroep kennen en leert vaardigheden als samenwerken en communiceren. 
 

3.Je leert omgaan met de wereld. We halen de wereld in school en nemen je mee de wereld in. Je leert onderzoeken wat voor betekenis je wilt geven aan de duurzame wereld. Vanuit deze zelfbewuste houding leer je vaardigheden als ondernemen, onderzoeken en verantwoorden. 

 

Op de Duizendpoot: 

  • is er veel aandacht voor de sfeer in de school;  
  • staat het kind centraal; 
  • leren we kinderen zelf keuzes te maken; 
  • leren we kinderen zelfstandig hun problemen op te lossen, ofwel ‘kinderen helpen zichzelf te helpen’;  
  • is leren uitdagend en motiverend;  
  • maken we gebruik van verschillen tussen de kinderen en worden deze geaccepteerd;  
  • is er een passend aanbod voor kinderen die meer of minder aankunnen; 
  • werken we met projecten. Ons onderwijs is hierdoor thematisch, betekenisvol en in samenhang. 
  • wereldoriëntatie neemt een centrale plaats in met als basis ervaren, ontdekken en onderzoeken. 

Wat betekent dit voor de stamgroepleider? 

  • De stamgroepleider maakt contact met het kind, kan zich inleven en stemt af op de ontwikkelingsbehoefte van het kind. 
  • De stamgroepleider zorgt ervoor dat de stamgroep een veilige en ondernemende groep wordt, waar kinderen van en met elkaar leren. 
  • De stamgroepleider activeert en zorgt dat het kind zich verantwoordelijk voelt voor het eigen leren. 
  • De stamgroepleider werkt met leer- en ontwikkelingsdoelen en begeleidt kinderen in het behalen van deze doelen. 
  • De stamgroepleider haalt de wereld in de stamgroep en gaat met de kinderen de wereld in. 
  • De stamgroepleider is actief lid van het schoolteam waarin als een stamgroep met elkaar wordt geleerd en gewerkt. 

Wat betekent dit voor ouders? 

  • Om kinderen te leren omgaan met zichzelf, de ander en de wereld is het belangrijk dat kinderen, ouders en de stamgroepleider hun ervaringen delen en samen onderzoeken hoe het kind het beste begeleid kan worden. 
  • Ouders nemen deel aan de leef- werkgemeenschap van de school: ze kunnen hun expertise inbrengen of ondersteunen bij activiteiten. Het team, de kinderen vormen met de ouders de school.